Caixa Popular

Logo ruralvía

 Español
Buscador

Seguretat contra el frau

En aquests moments, amb una preocupació creixent dels ciutadans per la situació actual, trobem pàgines, correus electrònics i SMS fraudulents sobre els quals volem previndre’t.

T’expliquen quins són els atacs més freqüents perquè t’hi pugues protegir:

Què és el phising?

És la tècnica que utilitzen els ciberdelinqüents per a enganyar els usuaris d’internet fent-se passar per un web de la nostra confiança i robar-nos informació confidencial.

Desconfia dels correus que pugues rebre en què el remitent indique que és Ruralvía o el nom de la teua entitat, i que continguen alguna d’aquestes característiques:

  1. El remitent és desconegut o estrany.
  2. L’assumpte és genèric.
  3. Missatge d’urgència o alerta.
  4. En el text del missatge hi ha faltes d’ortografia o errades gramaticals.

Comprova la legitimitat dels enllaços i dels serveis inclosos en el correu.

Per a inspeccionar un enllaç, passa el ratolí per damunt de l’URL; llavors es mostrarà un requadre que indicarà el lloc a què es dirigeix. Revisa si el text d’aquest enllaç coincideix amb l’adreça a què apunta.

ASSEGURA-TE’N

Accedeix a la pàgina web assegurant-te que l’URL comença per HTTPS (protocol segur) en lloc d’HTTP.

Busca el cadenat que et garanteix una connexió segura.

Verifica que el certificat digital de la pàgina coincideix amb el lloc web amb què t’estàs connectant.

Què és el vishing?

El vishing (combinació de les paraules ‘veu’ i ‘phishing’) és un frau telefònic en què els estafadors intenten enganyar la víctima perquè divulgue informació personal, financera o de seguretat, o que transferisca diners.

QUÈ HI POTS FER? 

  • Sigues prudent amb les telefonades no sol·licitades.
  • Anota el número des del qual et telefonen i dis-los que els retornaràs la telefonada.
  • Per confirmar la seua identitat, busca el número de telèfon de l’organització i contacta amb ells directament.
  • No confirmes la identitat de la persona que telefona utilitzant el número de telèfon que t’han donat (podria ser un número fals).
  • Els estafadors poden trobar en Internet informació bàsica sobre tu (p. ex. en les xarxes socials). No suposes que la telefonada és legítima només perquè tenen aquestes dades.
  • No compartisques el PIN de les teues targetes o la contrasenya del teu banc per Internet. El teu banc no et sol·licitarà mai aquestes dades.
  • No transferisques diners a un altre compte quan t’ho demanen. El teu banc no et faria mai una petició com aquesta.
  • Si penses que és una telefonada falsa, comunica-ho al teu banc.

Quant al COVID-19, no descarregues continguts de webs que no coneixes o que hages rebut en el correu electrònic, ni aplicacions no oficials amb informació sobre el coronavirus, ja que et podrien instal·lar un virus maliciós en l’ordinador o en el mòbil.