Caixa Popular

Logo ruralvía

 Español
Buscador

10 Sentidos i Àlex Rigola presenten en el Centre del Carme ‘Macho Man’, un laberint escènic contra l'horror de la violència masclista13/05/2019

El projecte es podrà vore fins al 19 de maig dins de la programació de la VIII edició del Festival.

Com escapar del laberint infernal que suposa el maltractament? Com sobreviure a aquesta violència quotidiana que asfixia a les seues víctimes amb cada nova casella del calendari? El dramaturg Àlex Rigola aborda en ‘Macho Man’ els horrors de la violència masclista enquistada en els diferents plans de la nostra vida: familiar, quotidiana, social, institucional… Aquesta instal·lació- espectacle forma part de la programació del Festival 10 Sentidos, que en la seua VIII edició i sota el patrocini principal de Caixa Popular, porta per lema ‘Bèsties’. Així, aquesta trobada amb les arts vives que se celebra a València durant el mes de maig planteja una reflexió sobre aquests impulsos agressius que brollen en els éssers humans, sobre aquesta brutalitat que ens envolta i ens persegueix; que ens pertorba i ens atreu parts iguals.

Caixa Popular s'implica en la posada en marxa d'aquest projecte donat el compromís social de l'entitat que entronca amb la filosofia del Festival, que cada any pretén prendre consciència davant problemes de la societat i fer reflexionar sobre ells a través de propostes culturals.

Situada en el Centre del Carme, la peça de Rigola (que podrà vore's fins al 19 de maig) va ser presentada aquest dilluns 13 de maig als mitjans de comunicació en una roda de premsa en la qual van estar presents el director del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana, José Luis Pérez Pont; el director de Relacions Institucionals i RSC de Caixa Popular, Paco Alós; les directores del Festival i el mateix Àlex Rigola. A més, els assistents a l'acte van poder participar en una passada específica en el qual van descobrir el funcionament d'aquest artefacte creatiu.

“La igualtat entre dones i homes és un dels valors que Caixa Popular té com a cooperativa, amb aquesta iniciativa denunciem la violència de gènere i contribuïm a prendre consciència per a crear una societat millor i més igual”, ha afirmat Alós.

Coproduït pel Festival 10 Sentidos i el Centre del Carme en col·laboració amb el festival Temporada Alta de Girona i els Teatres del Canal de Madrid, ‘Macho Man’, es presenta com un viatge escènic i experimental en el qual l'audiència es transforma en testimoni i protagonista de l'horror. Així, el públic va recorrent les diferents estades que componen la instal·lació, travessant aquest autèntic laberint de l'horror que Rigola ha traslladat al Centre de Cultura Contemporània. No ho faran solos: en aquest descens als inferns del masclisme els guia la veu d'una víctima de violència de gènere, qui va contextualitzant cada etapa del recorregut. No apareixen en aquesta peça de teatre-document restes de sang, ni cossos assassinats; no fa falta: la pròpia configuració d'espectacle és capaç de posar-nos enfront del mirall dels aspectes més tenebrosos de la nostra societat, de les hipocresies arrelades i les ferides que no es tanquen. Una denúncia sense concessions d'aquesta realitat tan enquistada en la nostra realitat.

‘Macho Man’ és el fruit de 10 mesos de recerca i documentació en els quals Rigola ha comptat amb l'assessorament de la psicòloga Alba Alfageme. Quant al muntatge, és a càrrec de Heartbreak Hotel, una companyia en l'esperit de la qual resideix tant la voluntat d'explorar noves formes de narració escènica com el desig de qüestionar els valors de la societat contemporània. Aquest artefacte creatiu arriba a València després de passar pel festival Temporada Alta de Girona i els Teatres del Canal de Madrid.

Amb l'objectiu que aquest crit sobre el terror quotidià arribe a les noves generacions, el Festival 10 Sentidos, ha concertat diverses visites escolars en col·laboració amb l'Institut Valencià de la Joventut-IVAJ. No en va, els responsables d'aquest muntatge escènic es van adonar després de les primeres passades que alguns joves que visiten la instal·lació s'adonaven, després de participar en ella, que en el seu entorn més pròxim (família, grup d'amics, veïns…) s'havien produït episodis de violència masclista als quals fins a aquest moment no havien sabut posar nom. Aquesta és precisament una de les vocacions amb les quals va néixer ‘Macho Man’: aprendre a reconèixer i nomenar aquestes situacions que, lamentablement, amb tanta freqüència es donen en la nostra societat.

A més, en connexió amb ‘Macho Man’ i per a reforçar la voluntat transformadora de l'espectacle, la coreògrafa Alicia Herrero presentarà el 19 de maig la peça de dansa comunitària ‘Dones que ballen’, protagonitzada per víctimes de violència de gènere i dones que han decidit unir-se a elles per a mostrar el seu suport incondicional. Sororitat a ritme de dansa. Que les participants aconsegueixen comunicar les seues emocions i conflictes mitjançant el moviment és l'objectiu principal d'Herrero qui ha posat en marxa aquesta iniciativa comunitària recolzada per l'associació Alanna. Aquesta peça que pren a la dansa com a fil conductor s'ha posat en marxa des de la direcció de 10 Sentidos, i en ella intervindran aproximadament 15 participants vinculades a la citada associació. La cita, a més, suposa la clausura de la programació del festival en el Centre del Carme.

Recorrent ‘Macho Man’

En 'Macho Man' es planteja un recorregut aproximat d'una hora que el públic travessa durant prop d'una hora. Així, els assistents, en grups de huit persones, transiten per les onze sales que componen la instal·lació. En aquests espais podran escoltar, llegir, prendre decisions, passejar i interactuar amb l'entorn i amb la resta d'espectadors. Al llarg del laberint es toparan amb testimoniatges i converses reals, textos, sentències, declaracions, fotografies, llibres i vídeos que els permetran conèixer en profunditat les tenebres de la violència masclista.

El recorregut ha estat dissenyat per Max Glanzel i en ell s'inclouen racons interactius que conviden a la participació del públic. Per exemple, en un dels espais integrats en aquest artefacte l'espectador ha d'indicar quines sentències judicials considera reals i quins li semblen falses. D'igual manera, en una instal·lació similar als vis a vis carceraris s'avalua el nivell de masclisme o la implicació de cada persona en la lluita contra la violència a través de diverses preguntes.

Caixa Popular - Maig 2019