Caixa Popular

Logo ruralvía

 Español
Buscador
Mapa Web

Caixa Popular col·labora amb un documental que reflexiona sobre l'ús dels patis escolars des de la perspectiva de gènere20/09/2018

Com estan distribuïts els patis escolars? Qui ocupa gran part de l'espai? Hi ha alguna activitat que quede marginada? I algun gènere? Responent a aquestes preguntes sorgeix el documental ‘Patis vius, patis coeducatius’, una iniciativa de l’Associació per la Coeducació en col·laboració amb el centre d'innovació Les Naus, Florida Universitària i Caixa Popular.

El documental recull testimoniatges de professionals de diferents centres educatius, tant en l'observació dels patis, com en els processos de construcció de noves infraestructures que promouen la coeducació.

Està basat en la tesi doctoral de Sandra Molines, professora de Florida Universitària, i és una invitació a reflexionar sobre el que ocorre als patis escolars des de la perspectiva feminista, però també una finestra oberta a noves maneres de jugar i educar més equitativa.

‘Patis vius, patis coeducatius’ pretén ser un instrument que convide a la reflexió de tota la comunitat educativa (professorat, alumnat i famílies) sobre el que ocorre als seus patis escolars, ja que en ells es comencen a sembrar les desigualtats de gènere entre xiquetes i xiquets.

La directora del documental Sandra Molines explica que ‘tendim a pensar que l'alumnat, quan surt al pati, juga lliurement al que vulga i tendeix a desenvolupar les mateixes competències i habilitats. Però no és així. Existeix una diferent socialització en els jocs i esports. Per exemple l'impacte del futbol o jocs de pilota en xiquets i xiquetes. I afecta de manera diferent a l'alumnat de diferent sexe".

Així mateix, una altra idea que plasma el documental és que la disposició de les infraestructures als patis, amb un alt predomini de les pistes esportives, condiciona una especial jerarquia en els jocs, podent arribar a anul·lar la diversitat de propostes lúdiques. ‘Un fet que marca que als nostres patis s'estiguen practicant diferents competències com el domini i la submissió respecte de l'ocupació d'espais per part de xiquetes i xiquets’, recalca Sandra Molines.

Encara que l'objectiu principal del documental és que el professorat incloga la perspectiva de gènere en la seua mirada, anàlisi i usos del pati, també pretén crear noves i majors sensibilitats respecte de l'important paper que té aquest espai en la socialització de l'alumnat en un centre educatiu.

‘Patis vius, patis coeducatius’ es va estrenar el 18 de setembre en el saló d'actes del campus de Catarroja de Florida Universitària, i el proper 2 d'octubre a les 19 hores es projectarà al centre d'innovació Les Naus (C/ Juan Verdeguer 16, València).

Caixa Popular - Setembre 2018