
Tirso Rodríguez
Centro de Día de menores Manantial
Sóc Tirso i sóc educador social del centre de dia Manantial, en què treballem amb xiquets, xiquetes i adolescents per reduir les desigualtats que viuen i pateixen.
|
Vinc d’Albacete i quan vaig començar a estudiar no sabia què volia fer. Primerament vaig iniciar una altra carrera, però no era feliç i vaig començar educació social. Vaig començar a indagar i a llegir i, quan vaig acabar, vaig continuar formant-me en postgraus. |
He estat en diverses faenes, sempre relacionades amb la infància i l’adolescència, abans de Càritas. Em motivava veure que aquest és un col•lectiu molt vulnerable amb capacitats tremendes que no les veuen ni ells mateixos ni els adults |

Per la meua pròpia experiència, sé que quan estàs creixent, és important comptar amb referents que t’orienten en els moments en què estàs desubicat. Jo els vaig tindre, i això ha pogut influir en l’elecció de la meua vocació personal.
|
El centre de dia Manantial suposa un recurs en què es treballen múltiples àrees per millorar la qualitat de vida de les xiquetes i xiquets amb problemes. Fem tasques en la part educativa formal, per aconseguir que en els centres educatius es reduïsca la desigualtat. |
Però la part més important, per a nosaltres, és l'educació emocional perquè el dia de demà siguen persones autònomes. També el foment de l'esport, l'oci saludable i que puguen aprendre altres maneres de relacionar-se amb els seus iguals. Al final es tracta de fomentar el sentit crític, donant-los opció al fet que puguen triar i dir el que volen fer. |
Algunes vegades em sent reflectit en els xiquets i xiquetes als quals ajudem. Jo era un xiquet nerviós e inquiet. Quan vas tan ràpid et pots frustrar, pots tindre esclats de ràbia, i és important aprendre a gestionar aquests aspectes.

Un familiar molt proper va ser un referent per a mi, sobretot en la infància perquè em va ensenyar valors molt importants com el respecte, la confiança..., per desgràcia es va anar massa prompte.
|
Quan va morir vaig tindre un període molt complicat, era xicotet i no vaig entendre molt bé el que havia passat, va ser difícil, però em vaig recolzar en una amiga que em va ajudar a situar-me. |
Amb la mà en el cor et puc dir que tindre una figura, una persona que no et jutge, és clau. Quan et sents jutjat, la confiança es redueix. |

El que més necessites és suport, que t’escolten, que et donen consells, però sense que et facen sentir malament. Jo ara intente ser aquesta persona per a ells. Però els xiquets i xiquetes són els que trien aquests referents amb total llibertat.
|
Hi ha hagut unes quantes vegades que he sentit alguna connexió especial amb alguna de les persones a qui intentem ajudar. Però són ells els que trien amb qui connecten.
|
Estava bastant estigmatitzada en el centre educatiu i arran de parlar molt amb ella, de veure què la motivava i com canalitzar les seues emocions… va orientar la seua vida i la seua formació cap al que la motivava, cap a una FP bàsica, i la situació a casa va començar a millorar. Ara està formant-se i ha començat a treballar. Vaig viure la seua evolució des de la distància, perquè ja no treballava amb ella, però a vegades ens veiem i ens escrivim i m’alegra molt saber que està bé. Durant el confinament cada persona de l’equip s’encarregava d’una tasca. Com tot es va informatitzar tant, hi havia famílies que no tenien accés a Internet o a dispositius informàtics. |

La idea de l’equip va ser imprimir totes les tasques escolars i anar repartint-les per les bústies de cada casa i després, usant eines informàtiques, fer-los el seguiment. Si no tenien manera de connectar-se, anàvem a algunes cases a fer el seguiment escolar de manera presencial, però amb totes les mesures de seguretat.
|
Hacíamos también actividades de ocio… se nos ocurrió crear un canal de Youtube para hacer talleres de cocina, retos, talleres de percusión corporal para que los niños y niñas a través del móvil pudieran tener alguna actividad de referencia que no fuera estar todo el día en casa metidos. |
No teníamos un plan de trabajo para esta situación y fuimos haciéndolo sobre la marcha. Al inicio con un Powerpoint y entonces surgió el canal de Youtube, aprovechar los grupos de Whastapp… Para nosotros también era terapéutico… a nosotros también nos daba la vida realizar esas actividades en esa situación. |
