Introducció
Arran de la crisi sanitària del COVID-19, l’Associació Espanyola de Banca (AEB) ha promogut aquesta iniciativa sectorial, que és addicional i complementària de les mesures adoptades pel Govern.
Entre aquestes mesures de l’acord de l’AEB està la possibilitat d’acollir-se els clients en situació de vulnerabilitat econòmica deguda a l’impacte del Covid-19, bé a una moratòria sectorial per a préstecs amb garantia hipotecària, bé una moratòria sectorial per a préstecs sense garantia hipotecària en funció de la situació del client.
Aquest acord ha sigut prorrogat per l’AEB amb data 14 de desembre de 2020, pròrroga a què s’ha adherit Caixa Popular.Quins productes financers es troben afectats?
La moratòria sectorial s'aplicarà sobre els següents productes financers:
- Els préstecs o crèdits amb garantia hipotecària sobre habitatges o sobre immobles afectes a l'activitat econòmica dels autònoms.
- Els préstecs personals amb quotes.
Qui pot acollir-s’hi?
Els clients persones físiques titulars de préstecs concedits amb anterioritat al 14 de març de 2020, data de declaració de l’estat d’alarma a Espanya, que arran de la crisi generada pel COVID-19 s’hagen vist afectats econòmicament per haver passat a situació de desocupació, ser afectats per un expedient de regulació temporal d’ocupació, enfrontar-se a un cessament o reducció de la seua activitat econòmica o altres circumstàncies equivalents.
És important ressaltar que aquesta moratòria sectorial la poden sol•licitar clients a qui s’haguera concedit ja una moratòria legal, o fins i tot una de sectorial per termini inferior al màxim previst i que poguera ser, per tant, prolongada, sempre que computades totes de manera conjunta (tant legals com sectorials) no excedisquen el període de carència màxim autoritzat: 9 mesos per a préstecs hipotecaris i 6 mesos per a préstecs personals.
Quins efectes té l'aplicació de la moratòria?
L'aplicació de la moratòria regulada en l'Acord Sectorial produeix l'ajornament de l'amortització del principal del préstec durant el termini de la moratòria. Durant aquest període el client beneficiari assumirà el pagament dels interessos sobre el principal pendent durant el període de la moratòria.
L'Entitat podrà convindre amb el deutor la forma i el termini de devolució de les quantitats ajornades, de manera que:
- l'import ajornat s'abone distribuït durant un termini igual al que restara del préstec afectat; o
- l'import ajornat se satisfaça després de la data de venciment de l'operació afectada en un nombre de mesos equivalent a la duració de la moratòria, llevat que client i entitat hagen convingut satisfer-ho en un altre termini diferent.
Quant dura aquest ajornament?
-En cas de tractar-se d’un préstec amb garantia hipotecària, fins a nou (9) mesos.
-En cas de tractar-se d’un préstec sense garantia hipotecària, fins a sis (6) mesos.
Aquesta moratòria sectorial pot ser sol•licitada per clients a qui s’haguera concedit ja una moratòria legal, o fins i tot una de sectorial per termini inferior al màxim previst i que poguera ser per tant prolongada, sempre que computades totes de manera conjunta (tant legals com sectorials) no excedisquen el període de carència màxim autoritzat: 9 mesos per a préstecs hipotecaris i 6 mesos per a préstecs personals.
Com sol·licitar la Moratòria Sectorial?
Aquells clients que desitgen sol·licitar aquesta moratòria sectorial, hauran de contactar amb la seua oficina bancària bé a través del formulari que apareix en la web de l'Entitat o bé acudint a la seua oficina bancària, que li entregarà el Formulari Sol·licitud Moratòria Sectorial perquè puga emplenar-lo i, al costat de la documentació que ací es requereix, remetre'l a l'Entitat.
El termini per a presentar aquestes sol·licituds és fins al 30 de març de 2021, sense perjudici que aquest termini puga resultar ampliat per l'Associació Espanyola de Banca.
El formulari sol·licitud de la moratòria sectorial haurà de presentar-se a l'Entitat signat per tots els titulars del préstec.
Amb el lliurament a l'Entitat d'aquest formulari de sol·licitud de moratòria sectorial i de la documentació requerida, s'entendrà presentada la sol·licitud.
Una vegada rebuda en l'entitat la sol·licitud de la moratòria, l'entitat procedirà a la seua contestació en un termini màxim de 30 dies, notificant-li la resolució.
Quina documentació a acreditar pel client?
La documentació acreditativa del fet que el client compleix els requisits exigits per l’acord sectorial s’acreditarà amb l’aportació de la documentació següent:
a) En cas de situació legal de desocupació, mitjançant certificat expedit per l’entitat gestora de les prestacions, en què figure la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis per desocupació. S’entendrà també per situació legal de desocupació estar afectat per un expedient de regulació temporal d’ocupació.b) En cas de cessament d’activitat dels treballadors per compte propi, mitjançant certificat expedit per l’Agència Estatal de l’Administració Tributària o l’òrgan competent de la comunitat autònoma, si escau, sobre la base de la declaració de cessament d’activitat declarada per l’interessat.
c) En cas de reducció de l’activitat econòmica o dels ingressos percebuts, mitjançant la documentació que raonablement puga ser acreditativa dels ingressos actuals, justificant d’ingressos en situació anterior a la declaració de l’estat d’alarma del 14 de març de 2020 (última declaració de la renda disponible i última nòmina en cas de treballador per compte d’altri), i la declaració responsable d’ingressos emplenada (inclosa en el document Formulari Sol•licitud indicat anteriorment).